Komma igång med löpträning

Det finns mycket man kan göra för att komma igång med löpträningen men många har en tendens att hitta ursäkter för varför man inte kan börja träna. Dessa är mer undanflykter än ursäkter men visst, riktigt dåligt väder eller att man ej har rätt utrustning kan vara ursäkter men kläder och skor kan man faktiskt fixa rätt så snabbt.

Rätt skor

Det kan låta konstigt men första anhalten till att börja med löpträning är att ha rätt skor. I början kan ett par vanliga joggingskor vara tillräckligt. Det gäller dock att ha ett specifikt par skor för löpning då man använder sin kropp och fötter på ett annorlunda sätt än när man bara går. Om man tycker om löpning är det rekommenderat att man besöker en butik som kan mäta ens fötter, där man får springa på ett löpband och där hela ens fot kontrolleras. På detta sätt kan man få exakt de skor man behöver samt inlägg eller liknande så kan man får rätt saker från början. Rätt skor gör träningen lättare och man får mindre ont i kroppen på grund av felbelastning.

Intervaller

Ingen kan förvänta sig att man bara kan dra på sig ett par löparskor och gå ut och springa i flera kilometer. Man måste bygga upp kondition och uthållighet och det gör man med intervaller. Intervallträning innebär att man springer en sträcka och går en sträcka. Exakt hur man lägger upp sina intervaller beror på vad man är ute efter samt vilket mål man vill ha. Det finns många böcker och annan litteratur i ämnet som tar upp hur man lägger upp sina intervaller för att få det resultat man vill ha, samt att man blandar intervallerna. Vissa dagar, framför allt i början, kör man korta intervaller med löpning och längre där man går/återhämtar sig. Gången ska dock vara rask. När man är mer tränad kan man lägga upp med långa intervaller av löpning och korta med rask gång.

Genom att pressa sig själv och att hela tiden försöka göra liter mer, kommer man märka att konditionen ökar och att man orkar springa mer och längre.

Börja lugn

Om man är helt ny på träning, är sjuk eller har kraftig övervikt kanske man inte orkar ge sig ut och springa direkt men man vill ändå så smått börja löpträna. Då är det bästa man kan göra att gå. Man kan även intervallträna gång. Man går lugnt och sedan ökar tempot för att sedan gå lugnt igen.

Om man rusar på för mycket i början och stressar träningen, finns det en risk att man tappar intresset och slutar. Det bästa är att börja väldigt lugnt, kanske en eller ett par dagar i veckan och sedan, i takt med intresse och lust, öka.

Viktigt med vilodagar

Vid all träning är det väldigt viktigt att ha vilodagar. Detta är dagar då man inte gör något motion, inte går till gymmet och liknande, för att man vill att kroppen ska återhämta sig. Tro det eller ej men det gäller även när man löptränar och framför allt i början av löpträningen när kroppen inte är van vid påfrestningen och motionen. Även om man mår jättebra efter träning måste kroppen få tid på sig att återhämta sig och ställa om.