Vardagsmotion

Att motionera är bokstavligen livsviktigt. Det mesta i både kropp och själ är beroende av att man motionerar. När man rör på sig syresätts hela kroppen. Stela muskler mjukas upp och olika ämnen i kroppen kan lättare ta sig dit de ska. Hjärtat och musklerna tränas och byggs upp så att man orkar mer. Endorfiner, en sorts hormoner, frisätts i kroppen så att man blir på bättre humör och dessa hormoner kan till och med fungera smärtlindrande.

Motion minskar psykisk stress och man sover bättre efter att ha motionerat. Den som motionerar regelbundet minskar också risken för hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och många andra sjukdomstillstånd.

De allra flesta människor vet att man bör motionera och träna kroppen men trots detta motionerar man generellt sett för lite. Det kan kännas krångligt att byta om, svettas, åka iväg till ett gym eller en träningshall och man kanske är rädd att skada sig eller har något tillstånd i kroppen som gör att man inte kan lyfta tungt, hoppa eller springa långa sträckor.

Dock är den bästa motionen den som blir av, varje dag. Motionen behöver inte vara avancerad eller tung, man kommer väldigt långt både hälso- och humörmässigt med vanlig s.k. vardagsmotion.

Exempel på vardagsmotion

Några exempel på vardagsmotion är promenader som kan vara både långsamma, snabba, långa eller korta. Allt är bättre än inget även om en träningsdos motsvarande 10 000 steg per dag eller mer rekommenderas för att helt fylla motionsbehovet för en normal människa.

Cykling är också en enkel och skonsam form av vardagsmotion som ger goda hälsoeffekter med enkla medel. Även den som har ont i knäna (till en viss gräns) kan cykla. Idag finns även elcyklar att införskaffa. Dessa hjälper till att driva fram cykeln med hjälp av ett batteri men man måste själv hjälpa till att trampa lite grann. Man kan välja hur mycket muskelkraft man vill bidra med, vilket gör elcykeln till en bra inkörsport till cykling som vardagsmotion. Lite är bättre än inget.

Andra små exempel på vardagsmotion är att ha som vana att gå i trappor där det är möjligt, istället för att åka hiss eller rulltrappa. Istället för att mejla kontorskollegan kan man promenera över och ställa en fråga muntligt.

Även hushållsarbete kan räknas som vardagsmotion. Dammsugning, upplockning av leksaker, att skrubba golv, i princip allt som innebär rörelse, bidrar till vardagsmotionen. Likaså är trädgårdsarbete en bra och ofta lustfylld typ av vardagsmotion.

Vad behövs för att vardagsmotionera?

Det behövs inte mycket mer än vad man redan har på sig för att vardagsmotionera. Den som tänkt ta längre promenader eller cykelturer kan ha nytta av ett stort och stabilt paraply samt varma och vattentäta skor. En regnjacka och gärna regnbyxor är också bra att ha. Kläder enligt principen lager på lager är också smart då det ofta kan kännas kyligt när man tar sig ut på en promenad och därefter nästan för varmt när man fått upp pulsen lite.

Kläder, skor och accessoarer får också gärna vara lite färgglada och peppande så att man verkligen tar sig ut på den där promenaden som man tänkt, eller väljer cykeln istället för bussen, trots att det är grått och trist ute.