Hitta träningsglädje

Att man mår bra av att träna vet de flesta, men ibland kan träningen kännas jobbig och enbart som ett nödvändigt ont man helst skulle slippa. Om träningen istället skulle vara rolig så skulle den vara lättare att få till. Så hur hittar man träningsglädjen som gör att man kan komma igång och fortsätta med den livsviktiga motionen och träningen?

Individuell träningsglädje

Vad som ger en person träningsglädje behöver inte nödvändigtvis vara detsamma som ger någon annan lust att gå ut och träna. Det är viktigt att känna efter vad man själv mår bra av och vad som höjer humöret och lusten att träna. En del kanske sporras av att tävla med släkten eller arbetskamraterna medan andra tränar bäst i lugn takt själva. Några tips som skulle kunna ta fram träningsglädjen kommer dock här nedan.

Börja lugnt

Om man inte har tränat på ett tag eller om man ska börja med en ny träningsform är det bra att börja lugnt. Både för att undvika skador och för att det inte ska bli så tungt och jobbigt så att man fasar vid blotta tanken på att utöva aktiviteten igen. Ska man t. ex. börja jogga kan första steget vara att man tar på sig löparkläder och tar en rask promenad. Nästa löprunda kanske man kan springa några steg då och då, för att därefter trappa upp. Det är precis som med styrketräningen i gymmet, man ger sig inte på 100 kg-vikterna det första man gör.

Rätt utrustning

Man behöver inte ha proffsutrustning när man t. ex. ska spela badminton eller köpa maratonlöparskor när man bara ska ut och lufsa i 2 km-spåret. Men det är viktigt att inte ta på sig precis vad som helst, återigen för att undvika skador. Sköna, färgglada träningskläder och skor som skyddar ben från skador är bra för de flesta sporter. Spelar man racketsport kan man testa att hyra ett bättre racket någon eller några gånger för att sedan, om man fortsätter med sporten, köpa ett eget.

Träna socialt

Att träna tillsammans med andra kan också höja träningsglädjen. Ett grått löppass i november blir roligare om man har någon att dela strapatsen med och prata med under tiden. Andra kanske trivs med att spela bandy med arbetskamraterna på lunchen, eller utmana barnen på en tidig pingis- eller badmintonmatch på helgen. Människor mår bra av social interaktion, så förutom endorfinerna man får av själva träningen blir det en extra positiv faktor med sällskap. Då kan man också peppa varandra att komma iväg om den ena inte riktigt har orken.

Belöningar

För att skapa glädje kring träning kan man också belöna sig själv när man har tränat. Kanske med ett par nya färgglada lurar, en ny träningstopp eller en nyttig färgglad smoothie som är lite dyrare än vad man kanske vanligen unnar sig. Man kan också belöna sig medan man tränar, t. ex. genom att tända levande ljus i rummet om man tränar yoga framför TV:n, åka iväg till en vacker park för att ta en löprunda på ett nytt ställe som omväxling till asfalten i närmaste kvarteret. Träning ska vara lustfylld- då blir den av!